Firefly Dreams is het verhaal van een beslissende zomer in het leven van de rebelse tiener Naomi, gesitueerd in het mooie en afgelegen platteland rond Horaicho. De zeventienjarige Naomi is diep getroffen door de echtscheiding van haar ouders en gaat daarom akkoord met het voorstel van haar moeder om voor de zomervakantie naar haar tante in de bergen te gaan. Als de tante beseft dat Naomi niet zo blij is met haar werk in een hotel, introduceert ze haar bij mevrouw Koide, een ver familielid dat in eenzaamheid leeft. Eerst is Naomi als de dood voor de gedachte dat ze voor een oude vrouw moet zorgen, maar al gauw raakt ze geïntrigeerd door de geheimen die mevrouw Koide lijkt te verbergen. Het meisje en de oude vrouw ontdekken dat ze een gemeenschappelijke taal hebben en ze beginnen hun dromen, hun verlangens en ontgoochelingen te delen.Firefly Dreams stelt de naoorlogse generatie tegenover de jeugd van nu, die nog nooit voor het leven hoefde te vrezen, maar die zich verloren voelt in een commerciële, spiritueel lege maatschappij. Het decor is centraal Japan, een regio vol natuurlijke schoonheid en culturele tradities. De film gaat niet alleen over een ontmoeting tussen twee mensen die door leeftijd en morele waarden worden gescheiden. De ware test voor Naomi, als het gaat om zaken als dood en definitief afscheid, moet nog komen.