Menkes liet zich inspireren door een krantenbericht uit de L.A. Times. Een marinier vermoordt zijn vrouw, begraaft het lijk in de woestijn en wordt daar opgepakt door een militaire patrouille. In wat zij een ‘archeologie van de mannelijke psyche’ noemt, werken de visuele symbolen slechts als aanleidingen om te speculeren over machtsverhoudingen en daderpsychologie. Nina Menkes (1955) woont in West Hollywood, V.S. Ze maakte een aantal speelfilms die gekenmerkt worden door een intensief gebruik van landschappen en stedelijke terreinen, langdurige cameraopnamen en verhalen in de vorm van tableaux die slechts geleidelijk hun volledige implicaties van emotioneel en seksueel geladen resonanties onthullen: Magdalena Viraga (1986), Queen of Diamonds (1991), The Bloody Child (1996). Net als een aantal hedendaagse filmmmakers onderzoekt ze de mogelijkheden van allerlei nieuwe mediavormen (The Crazy Bloody Female Center, 1999 CD-Rom/Labyrinth) en van installaties in galerieën en musea.