Alex is een dromer, een filosoof, een moralist, een estheticus, een cynicus. Hij is ook een internet-wizard en een rokkenjager. Dat laatste is niet zonder risico’s. In zijn stad, St. Petersburg, ontsnapt hij ternauwernood aan de wraak van een bedrogen echtgenoot. Hij wordt gered door een huurmoordenaar die het voorzien heeft op de wraakzuchtige echtgenoot. Omdat Alex onbedoeld getuige is van de afrekening, is hij echter het volgende doelwit. Maar de executie blijft uit, omdat iets in Alex de aanvaller ervan weerhoudt de trekker over te halen. Volgt de onthulling van de identiteit van de moordenaar: hij blijkt een aantrekkelijke zij, de onaangepaste Lubov. Vanaf dat moment ontstaat er een band tussen de gemakzuchtige Alex en de door het leven beschadigde Lubov. Maar het noodlot haalt hen weer uit elkaar: vanwege het succes van een van zijn digitale projecten moet Alex naar het Westen. Daar komt hij terecht in de armen van de rijke Helen. Het leven lijkt Alex toe te lachen, maar hij wordt gekweld door nachtmerries over zijn arme vaderland en dromen over Lubov, aan wie hij beloofd heeft terug te keren…Lubov and Other Nightmares is een hypnotiserende vertelling in een krachtige, expressieve visuele taal, die wellicht mede door Nekrasovs achtergrond als documentairemaker naast een poëtische, ook een sterk morele, sociaal-kritische inslag heeft.