Gojoe, de nieuwste film van de eigenzinnige regisseur Ishii Sogo, verbindt de dynamiek van de actiefilm met de magische wereld van de Japanse ‘Middeleeuwen’, en de esthetiek van de abstracte film met de epische traditie van de samoerai-films.De in Japan zeer bekende en uitgebreide Gojoe-legende doet in de versie van Ishii denken aan de avontuurlijke magie van de Tolkien-boeken. Het verhaal speelt zich af in twaalfde-eeuws Japan, een tijd waarin de bloedige strijd tussen de Genji-clan en de Heike-clan de gehele samenleving ontwricht. De titel verwijst naar een brug dicht bij Kyoto, destijds de keizerlijke hoofdstad. In de openingsscène zien we hoe een ridder van de Heike-clan onthoofd wordt door een demon. Hij is niet de eerste, en zal ook niet de laatste zijn. Een oud orakel voorspelt tijden van grote onrust en strijd tussen de krachten van goed en kwaad.Held van het verhaal is de voormalige vechtjas Benkei (Ryu Daisuke), die zijn gewelddadig bestaan heeft ingeruild voor devoot boeddhistisch leven. Hij toont de Witte Monnik de tekens die plotseling op zijn borst verschenen: hij denkt dat hij de geroepene is die de strijd met de kwade krachten moet aangaan. Wanneer Benkei ervan getuige is hoe een groot Heike-leger wordt verslagen door drie meesterzwaardvechters, komt de spirituele en fysieke confrontatie tussen goed en kwaad onherroepelijk dichterbij.