Deze film over Mark ‘Chopper’ Read was op eigen bodem een enorme hit. In Australië is Chopper een omstreden figuur: de beroemdste ex-crimineel én een van de meest gelezen schrijvers van het land. Chopper is geen gewone biopic, maar een veelzijdig psychologisch portret van een pathologisch tegenstrijdig en gewelddadig karakter: een man die zijn uiteindelijke roem te danken heeft aan een bizarre combinatie van fysieke ongeremdheid, gevoel voor humor en een levendige verbeelding.Chopper, meesterlijk gespeeld door Eric Bana, een van de bekendste stand-up comedians van Australië, droomt er in de gevangenis van een beroemd en gevreesd crimineel te worden. Hij heeft net zestien jaar gekregen voor het kidnappen van een rechter – een idiote poging om een opgesloten vriend vrij te krijgen. In de gevangenis ontbrandt de strijd om de macht. Door zijn steeds angstaanjagender gedrag verwerft Chopper inderdaad faam. Wanneer hij acht jaar later vrijkomt, lijkt hij gedreven door schuldgevoelens en wraaklust tegelijk. Hij veroorzaakt al snel weer problemen – bijvoorbeeld door overal te verkondigen dat hij van de politie carte blanche heeft om ’tuig’ op te ruimen.Dominik treedt zowel visueel als narratief buiten de gebaande paden en heeft een vorm weten te vinden die een onvoorspelbaar en inconsequent karakter niet verklaart, maar wel coherent maakt. Bovenal weet hij de verontruste kijker nog op de bloedigste momenten aan het lachen te krijgen – wellicht tot diens eigen verbazing.