Chantal Akerman heeft in haar oeuvre vaak blijk gegeven van een fascinatie voor het uiterlijke en innerlijke landschap van de Verenigde Staten. Het oorspronkelijke plan voor Sud was een portret te maken van het Zuiden, geïnspireerd door haar liefde voor het werk van William Faulkner en James Baldwin, en voor de schoonheid van het landschap. Ze veranderde die opzet toen er enkele dagen voor haar aankomst een vreselijke misdaad plaatsvond in Jasper, Texas. James Byrd Jr, een zwarte man, werd door drie blanke jongemannen mishandeld, met een ketting aan hun truck vastgebonden en meegesleurd tot de dood erop volgde. In lange, statige shots geeft Akerman in Sud een beeld van en rond Jasper, een klein plaatsje waar voornamelijk zwarte gezinnen wonen. Ze laat blanken en zwarten aan het woord over de gruwelijke gebeurtenis, en over raciale verhoudingen in het algemeen. Ze toont een kerkdienst ter nagedachtenis van Byrd. Tegen het einde van de film vertelt een man over de achtergronden van de moord, met name over de ‘Christian Identity’-beweging, die blanke suprematie hoog in het vaandel heeft staan en dienovereenkomstig mensen lyncht, kerken platbrandt en op achterbakse wijze de rust en orde van de zwarte gemeenschap probeert te ontwrichten. Sud concentreert zich op meditatieve wijze op de echo’s van de moord en is een triest monument voor het zoveelste zinloze slachtoffer van een zinloze strijd.