Het regiedebuut van Yu – eerder cameraman bij Jia Zhangke’s Xiao Wu (Rotterdam 1999) – richt zich op de nieuwe onderklasse in Hongkong: immigranten uit de Chinese Volksrepubliek die werken in de seksindustrie of andere minder begeerde baantjes vervullen. Ah Ying is een ‘Mevrouw van het Grote Noorden’, zoals de denigrerende term luidt voor prostituées van het vasteland. Ze is op een bezoekersvisum Hongkong binnengekomen. In de ogen van de stad bestaat ze niet, en in haar ogen bestaat de stad niet. Ze heeft drie andere immigranten ontmoet. Quin, ooit danslerares, werkt als liftbediende in een groot restaurant, nadat ze bij een auto-ongeluk haar zoon en een been is kwijtgeraakt. Ze woont samen met Ah Jian, een mislukte crimineel die werkt in een pornowinkel die op het punt staat failliet te gaan. Ah Chun is een introverte en gedisciplineerde liftmonteur, wiens enige vertier bestaat uit het vertellen van flauwe grappen op talk radio programma’s. Yu heeft niet gekozen voor een sociologisch-documentaire stijl. In tegenstelling tot de groezelige fotografie van bijvoorbeeld Xiao Wu is Love Will Tear Us Apart prachtig gecomponeerd. De film zit boordevol details waarmee Yu onderzoekt waarom zijn hoofdpersonen absoluut niet in staat zijn om iets te veranderen aan hun situatie. Verrassend genoeg doet Yu dat met veel humor en warmte. De cast is een mengeling van grote sterren (Tony Leung en Lü Liping) en nieuwkomers (Wong Ning en Rolf Chow).