De charismatische Parijse crimineel Le Normand, zoals hij respectvol door zijn volgelingen wordt genoemd, beweegt zich ergens tussen moordenaar en dichter, tussen gangster en filosoof. Dertig jaar geleden is deze Nietzscheaanse figuur verhuisd uit de industrie- en havenstad Le Havre, maar heeft die stad nooit helemaal achter zich kunnen laten. Hij is een expert in psychologische manipulatie, maar weet dat hij uiteindelijk zelf het slachtoffer zal worden van zijn misdragingen. Om oorlog te voeren tegen de rivaliserende bendes huurt hij een man in, Nico, die echter al snel door een van de bendes gedwongen wordt verraad tegen zijn baas te plegen. Le Normand neemt wraak door Sergio, een vriend van Nico, om zeep te helpen en tevens zijn broer op brute wijze af te maken. Nico zint op zijn beurt op wraak. Hij meldt zich dapper bij het hoofdkwartier van de filosoof-moordenaar in Le Havre voor een tweegevecht. Maar dan nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending. Tony Baillargeat, vorig jaar nog te zien als acteur in Grandieux’ Sombre, neemt in zijn veelbelovende en fraai vormgegeven regiedebuut ook de rol van de wraakzuchtige huurling Nico op zich. Een morbide elegie, deze persoonlijke gangsterballade waarin schuld en geweld ineengestrengeld zijn, die eigenzinnig tegen de grenzen van het genre duwt.