Als Angel’s Egg een film is over de dood van God, dan is The Labyrinth Files: File 538 het sardonische contrapunt daarvan: een film over haar onverwachte wedergeboorte. Oshii’s theologische tweeluik gebruikt genre-referenties slechts als vertrekpunt. Angel’s Egg ziet eruit en gedraagt zich als een allegorie. Een verdwaalde jonge vrouw die graag zwanger wil worden zwerft door een ontvolkt landschap – middeleeuwse straten, postindustriële overblijfselen – verlicht door laaghangende rode luchten. Overlevende inwoners vormen een ongedifferentieerde massa, verenigd in hun aanbidding van valse goden. Een jonge soldaat, wiens musket de vorm van een kruis heeft, geeft het meisje een gigantisch ei om uit te broeden. Maar wat gegeven wordt kan ook weer afgenomen worden… Het Borges-achtige File 538 opent met radioberichten over de verdwijningen van talloze jumbojets boven Tokio. Een zweterige privédetective die achter een mysterieuze vader en dochter aan zit, breekt in hun kamer in. Op het computerscherm vindt hij een aan hem gericht bestand, met een verhaal over drie-mannen-in-een, een gebouw dat technisch niet bestaat en een school reuzenkarpers op tienduizend meter hoogte… Conceptueel uitdagende, fantastisch vormgegeven en hoogst origineel grafische raadsels die tot de beste animatiefilms van de jaren tachtig van waar dan ook ter wereld behoren. (T.R.)