Lavoura Arcaica is barokke Braziliaanse cinema met een visuele taal die, geheel in stijl, even oververhit en complex is als de thema’s van dit familiedrama. Het scenario is een bewerking van een roman van Raduan Nassar over een familie van Libanese immigranten in de binnenlanden van Brazilië. Terwijl ze op de locaties verbleven waarvan in de roman sprake is, werkten de filmmakers hun versie van de roman met de acteurs tot in de details uit. Het resultaat daarvan is mede vanwege de schaal van de film (de lengte van de film in zijn geheel en de tijd die er genomen wordt voor sommige scènes) dat de kijker zich voortdurend bewust is van de relatie tussen de geschreven bron en de film.Carvalho behandelt grote thema’s als liefde, incest, prostitutie, homoseksualiteit en familiebanden. De kracht van onderdrukte passies en verschrikkelijke familieconflicten wordt tot uitdrukking gebracht in een wervelende camera, een rijk kleurenpalet en een grote intensiteit in het acteren.Lavoura Arcaica is de donkere kant van de parabel van de Verloren Zoon, geplaatst in een extreme Braziliaanse omgeving, die echter wordt gedomineerd door een universele, klassieke mediterrane traditie. De film werd als project gepresenteerd op de CineMart van 1999.