‘Man en vrouw keren terug naar huis nadat ze ’s avonds een bezoek hebben gebracht aan vrienden. De man is gefascineerd door een jeugdvriendin van zijn vrouw en realiseert zich plotseling het grote verschil tussen het elegante wezen met wie hij die avond gepraat heeft en de brave huisvrouw met wie hij is getrouwd. Zijn vrouw verbergt haar ergernis door van onderwerp te veranderen en verwijt hem dat hij zich laat verblinden door iedereen die zich modieus voordoet.’Zo presenteerde Arnold Schönberg de verhaallijn van zijn ‘opéra bouffe’ Von Heute auf Morgen (van de ene dag op de andere). Het is niet de eerste keer dat Straub en Huillet zich door deze componist hebben laten inspireren: ook Moses und Aaron (1975) en Einleitung zu Arnold Schönbergs Begleitmusik zu einer Lichtspielszene (1972) illustreren hun grote affiniteit met het werk van de uitvinder van de twaalftoonsmuziek. Het thema van dit minder bekende werk van Schönberg is echter op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen. Zeker gezien Schönbergs overige libretti van eigen hand, getuigt deze kamer-opera over mode-uitingen in Schönbergs eigen tijdgewricht van een buitengewoon lichtvoetige thematiek. Straub en Huillet kwijten zich met de van hun bekende gestrengheid van hun taak en nemen overtuigend bezit van zowel de ruimte voor de camera als van de klanken van het zeventigkoppig orkest.