In het ruim vijf uur durende, vijfdelige videowerkstuk Doechovnye golosa/Stemmen van de ziel brengt Aleksander Sokoerov de emotionele reacties en gedachten die hij in de loop der tijd in zijn dagboeken optekende samen onder de noemer ‘Uit de oorlogsdagboeken’.Sokoerov: ‘De auteur probeert op verschillende niveaus de omstandigheden uit te beelden waarin het menselijk individu gedwongen wordt te leven. Het eerste deel is gewijd aan een mens genaamd Mozart. De andere vier delen laten voorzichtig maar gedetailleerd zien hoe de huidige mens overleeft in oorlogsomstandigheden. Gedurende drie maanden, zowel in de zomer als in de winter, verbleef de auteur daartoe bij het elfde detachement van het Moskouse leger bij de Russische stellingen aan de grens van Tadzjikistan.Stemmen van de ziel is zonder acteurs tot stand gekomen, maar het is geen documentaire. Het was de auteur voor alles te doen om de esthetische uitdrukkingskracht van het beeld. De auteur stelde zichzelf niet de opdracht ingewikkelde politieke, ethische of zelfs maar vredesvraagstukken te analyseren. Dit werk toont niet hoe mensen worden vermoord of wie dat doen. De auteur richt zijn aandacht niet op de gebreken van de Russische oorlogsmachine, maar kijkt indringend naar de atmosfeer van het leven van de soldaten en van de officieren zelf. Hij ziet ze niet als professionele oorlogsvoerders, maar als mensen die wapens dragen.’Tijdens het maken van deze film liet Sokoerov zich inspireren door grootheden als Tolstoj, Tsjechov, Garsjin, Tsjaikovski en Mahler.