Conte d’été speelt zich af tijdens de zomervakantie aan de kust van Bretagne. Gaspard, student wiskunde en muzikant, wacht op de komst van zijn lief Léna. Op straat wordt hij aangesproken door Margot, een meisje dat etnologie studeert en een vakantiebaantje heeft in de snackbar van haar tante. Margot, wier vriendje toevallig ook niet aanwezig is, voelt zich al snel aangetrokken tot de gereserveerde Gaspard, die haar bekent dat Léna hem niet zo goed behandelt. Tijdens de opbloei van hun platonische relatie, valt Gaspards oog echter op de voluptueuze Solène. En dan duikt Léna op.De assonerende keten jongeren Gaspard-Margot-Solène-Léna past goed in het universum van jeugdliefdes dat Rohmer in de loop der jaren heeft opgebouwd. Volgens vele critici is Conte d’été een van Rohmers meest geslaagde werken. Tekenend is de liefdesverklaring van Freddy Sartor in Film & Televisie + Video: ‘Met pointe kerft Rohmer beetje bij beetje het vernislaagje van zijn personages. Tegenover het horizontale van de diepblauwe zee en de azuurblauwe lucht werkt Rohmer verticaal, in de diepte. Samen met zijn spitsbroeder Jacques Rivette, zet hij uitdagende en speelse pirouettes in elkaar, waarin meisjes spartelend in een moeras van (tegenstrijdige) gevoelens, vaak aanbotsen tegen nonchalant-verliefde jongens. Ook bij de zoveelste variant blijven de door Rohmer vertelde liefdesperikelen echter verfrissend echt, ondeugend en guitig. Conte d’été, gebotteld met sprankelende dialogen, is over(h)eerlijke cinema.’