Uitgangspunt van de film is Dostojevski’s De Idioot. De handeling is verplaatst naar het hedendaagse Bombay, maar de namen van de personages en de essentie van de problematiek zijn gehandhaafd. Kaul ziet een parallel tussen de sociaal-politieke situatie van het negentiende-eeuwse Rusland en die van het hedendaagse India. Hij is niet slechts geïnteresseerd in het verhaal, maar vooral ook in de manier waarop Dostojevski het heeft geschreven. Voor de momenten die de auteur met literaire middelen opvoert tot een staat van chaos, heeft Kaul filmische equivalenten gezocht. Hij baseerde zich mede op de notitieboeken die Dostojevski tijdens het schrijven van de roman bijhield. De film is bewust in chronologische volgorde gemaakt en Kaul heeft bewust ruimte gelaten voor improvisatie. Hij wilde het effect oproepen van een film die ‘gemaakt wordt’, in plaats van een film die ‘gemaakt is’.Hoofdpersoon is Prins Miskin die na een lange afwezigheid terugkeert naar Bombay. Hij heeft lang in Londen gewoond om daar behandeld te worden voor zijn epileptische aanvallen. In Bombay ontmoet hij al na korte tijd twee vrouwen die zijn liefde opwekken: Amba, de beschaafde jongste dochter van een hoge ambtenaar en de mooie en eigenzinnige Nastassya. De laatste wordt door meerderen begeerd, onder wie Raghujan die haar met zijn pas verkregen erfenis probeert te kopen.Paul Willemen, voor de BFI (British Film Institute) werkend aan een encyclopedie van de Indiase film, stelt dat deze film behoort tot de allerbelangrijkste uit de geschiedenis van de Indiase film.