Het verhaal van Sure fire speelt zich af in het afgelegen plaatsje Circleville in Utah, dat een weinig bloeiend bestaan leidt. De agressieve en autoritaire projectontwikkelaar Wes wil daar gebruik van maken. Hij ontwikkelt een plan om huizen op te kopen om ze te verbouwen tot vakantie- en bejaardenhuizen voor de rijken van Californië. Larry, een voormalige schoolvriend van Wes, is één van de slachtoffers van diens financiële transacties. En ook met zijn vrouw Bobbi en zijn zoon Phillip komt het tot conflicten; als vader en echtgenoot is Wes al even agressief en autoritair. De jachtpartij waarbij de jonge Phillip wordt ingewijd in de kunst van het jagen komt tot een tragisch einde.In sommige scènes stelt Jost het geduld van de toeschouwer bewust op de proef. Zo rijdt de camera bijvoorbeeld minutenlang aan een rij bomen voorbij en wordt het spectaculaire einde van de film bijzonder onspectaculair in beeld gebracht. Jost zei hierover dat hij niet uit is op catharsis. Hij wil dat de beelden en gedachten bij de toeschouwer blijven nagalmen nadat hij de bioscoop heeft verlaten.Sure fire is geheel op locatie in Utah gedraaid. Jost hecht er aan om zijn films een neerslag te laten zijn van de omgeving waarin ze zijn opgenomen. In dit geval is dat een ruw landschappelijk gebied dat bevolkt wordt door strenge en gesloten Mormonen. Als tussentitels zijn drie Mormoonse teksten in de film verwerkt die sterk contrasteren met het doen en laten van Wes. Ze benadrukken de sfeer van een onvermijdelijk noodlot.Het verhaal van de film ontstond op de locaties tijdens improvisaties met de acteurs, en ook daarbij streefde Jost ernaar authentieke situaties, zoals ze ter plekke werden aangetroffen, te integreren in de film. Behalve professionele acteurs spelen ook verschillende leden van de plaatselijke bevolking een rol. Jost droeg Sure fire op aan zijn vader, die min of meer model stond voor het personage Wes.