De film is geïnspireerd op een verhaal van Joeri Poljakov, die een belangrijke rol speelde in de Russische literatuur door een van de meest gevoelige taboes in de samenleving te behandelen in zijn werk. Het verhaal onthult de heersende moraal in het Rode Leger, die tot dan toe altijd geïdealiseerd werd. Husein Erkenov ontwikkelde dit idee verder en creëerde, of beter gezegd toonde, de wereld van het leger als een wreed podium van meester-slaaf-verhoudingen. Hij onderzoekt de invloed van de, ten dele door de soldaten zelf geschapen, hiërarchie in het leger op zijn menselijke waardigheid. Hij kijkt naar de mens verborgen onder een anoniem uniform.Volgens Erkenov is Sto dnei do prikaza ook een soort dialoog met Tarkovski’s idee van opoffering. De spanning tussen, op inhoudelijk niveau, het wrede portret van de werkelijkheid binnen het Rode Leger en, op formeel niveau, de wonderschone esthetiek, is een van de belangrijkste kwaliteiten van de film.In het festivalprogramma is ook Erkenovs nieuwste film Golod te zien.