Kameraad Chkalov is een onverschrokken socialistisch-realistische held. Hij heeft een oneindig geloof in de revolutie, is sterk als een beer en moedig als een leeuw. Chkalov en zijn team krijgen de opdracht om naar de noordpool te gaan. De heldhaftige kameraad moet de eerste zoon van het communisme worden die de noordpool bezoekt. Na vele goede daden te hebben verricht volbrengen ze hun missie. Op de noordpool treffen ze een Amerikaanse vlag aan. Op het moment dat ze de vlag uit de grond halen stopt de aarde met draaien en als ze er de Sovjetvlag voor in de plaats planten begint de aarde tegen zijn richting in te draaien. Kameraad Chkalov trekt na zijn missie verder naar Amerika. Daar ontmoet hij het Amerikaanse proletariaat en verovert de harten van de Amerikaanse arbeiders.De korte, krachtige en humoristische film is een parodie op de oude officiële Sovjet-cinematografie en een pastiche op de Sovjet-propagandafilms. Volgens Olivier Seguret (Libération) kunnen de Russen ons nog generaties lang laten lachen als ze op deze manier doorgaan met het bespotten van hun geschiedenis. Hij omschreef regisseur Pejemski als een jonge Méliès temidden van oude Sovjets.