Een film als een koortsdroom, over de fysieke en psychische verwondingen die een jonge Russische soldaat heeft opgelopen in de oorlog in Afghanistan. Nikita Tyagunov situeerde de film in Afghanistan. Hij verklaarde echter dat het hem niet specifiek ging om de strijd in Afghanistan, maar dat zijn film gaat over iedere onrechtvaardige oorlog – of er nu tegen Finnen, Polen of Hongaren werd gevochten – waar zijn land sinds 1917 bij betrokken is geweest. De thematiek, die werd ontleend aan een kort verhaal van William Faulkner, is universeel en Tyagunov gebruikte Afghanistan alleen maar omdat de daar recent beëindigde oorlog het publiek het meest zou aanspreken.Hoofdpersoon Marty leert tijdens zijn militaire opleidingsperiode in Tadzjikistan het meisje Kamilla kennen dat samen met haar broer in een huisje in de buurt van het oefenterrein woont. Er volgt een idyllische periode die abrupt wordt afgebroken als Marty en zijn vriend ‘de roodharige’ naar het front moeten, waar zijn vriend sneuvelt en Marty gewond raakt; hij verliest een been. Door zijn verwonding en door de schok van de frontervaring verliest Marty het contact met de werkelijkheid en leeft verder in een nachtmerrie-achtige fantasiewereld waarin zijn roodharige vriend verschijnt en zijn geamputeerde been een eigen leven leidt. Hij probeert zijn gekte te overwinnen door een extreem gedisciplineerd en aangepast leven te gaan leiden, maar het lijkt alsof een tweede ik in de nachtmerrie-wereld voortleeft. Als de broer van Kamilla komt opdagen om de dood van zijn zus te wreken begint een vreselijke waarheid tot Marty door te dringen en maakt hij zich op voor een dramatische beslissing.