Een voorbeeld van de bijzondere en lang ondergewaardeerde late Chaplins, waarin het karakteristieke Chaplin-type uit zijn vroege werk verruild is voor een complexer personage. Een personage dat nauw aansluit bij de karakters uit moderne acteur-regisseursfilms als die van Nanni Moretti. De waardering voor deze rijpe kant van Chaplin is laat gekomen, maar door onder anderen Jean Renoir wel al ooit voorzien: ‘Monsieur Verdoux ira un jour rejoindre dans l’histoire les créations des artistes qui ont bien mérité de notre civilisation’. De film kenmerkt zich door een ogenschijnlijk eenvoudige, geraffineerde mise-en-scène. De vaste acteursregie is gevangen in rustige beelden, met controle over ieder detail in het speelvlak.Mr. Verdoux, de hoofdpersoon, een eenzame persoonlijkheid, is aanvankelijk het slachtoffer van een klein alledaags drama. Na jarenlang trouw als kassier bij een bank te hebben gewerkt wordt hij ontslagen. Hij raakt in financiële problemen en is op den duur nauwelijks meer in staat om zijn invalide vrouw en hun kind te onderhouden. Hij eigent zich een merkwaardige en lugubere wijze toe om aan geld te komen: hij verleidt onaantrekkelijke maar gefortuneerde vrouwen en trouwt met ze voor hun geld. Na het huwelijk vermoordt hij ze. Maar ook zijn nieuwe vermogen raakt hij kwijt tijdens een beurscrisis. Hij wordt achtervolgd door een detective die hij vergiftigt. Verdoux verliest zijn vrouw en kind, en wordt toch nog voor de rechter gedaagd. Daar verklaart hij dat hij genoodzaakt was zo te handelen in een wereld waarin oorlog en zaken doen synoniemen zijn.