Alejandro Agresti speelt in zijn film, die tijdens de openingsavond van dit festival zijn wereldpremière beleeft, niet alleen één van de hoofdrollen (Alex), maar hij is ook verantwoordelijk voor het camerawerk.De premisse van het verhaal van Modern crimes is dat mensen niet sterven maar gedood worden, en dat is wat Agresti in zijn film wil laten zien. Tim van Sandwijk (Roy Ward) is een alledaagse jongen, gevangen in de sleur van zijn bestaan als radiomonteur. De enige spanning op zijn werk beleeft hij bij het stelen van elektronische onderdelen waarmee hij ’s nachts thuis een wereldontvanger in elkaar knutselt. Zijn sleur wordt doorbroken als hij op een dag te horen krijgt dat zijn beste vriend, Alex, zelfmoord heeft gepleegd. Hij weigert dat te accepteren en vanaf dat moment probeert hij erachter te komen wie de werkelijke moordenaar is. Gedurende deze zoektocht verandert zijn realiteit in een soort thriller, die alleen in zijn hoofd bestaat; een puzzel die geleidelijk aan vorm krijgt en ons de frustraties toont van Tim, en ook de destructieve kant van zijn vriendschap met Alex. Zijn contacten met Alex zijn als flash-backs door de film heen geweven. Cruciaal is het gesprek waarin Alex hem tijdens een etentje vertelt hals over kop te willen trouwen. Tim reageert daar negatief op en suggereert dat zijn vriend aan de drugs is. En dat brengt Alex kennelijk in verwarring. De synopsis geeft hier aan: ‘The frame freezes on Alex’ face and stays in this position for 20 seconds’.Is Tim schuldig aan de dood van Alex?