Een thriller met een uiterst vernuftig scenario, geschreven door Peploe zelf, die een grote reputatie geniet als scenarist. Afraid of the dark is zijn debuutfilm als regisseur, waarvoor hij zich volgens eigen zeggen heeft laten beïnvloeden door in de eerste plaats Hitchcock, maar ook de Michael Powell van Peeping Tom en Blow-up van Antonioni.Hoofdpersoon in de film is een kind (een overtuigende en intrigerende rol van de elfjarige Ben Keyworth) en de hele film is gemaakt als gezien vanuit de fantasie (en de dromen en nachtmerries) van een kind, wat eerder wreedheid dan zoetigheid impliceert. ‘What is it that makes us afraid ?’, is de kernvraag van de film die gaat over agressie en de angst daarvoor. De jongen heeft een blinde moeder en moet zelf aan zijn ogen geopereerd worden. Er breekt paniek uit als een maniak het voorzien blijkt te hebben op blinden, die hij aanvalt met een scheermes. Voor de jongen is vanaf dat moment iedereen in zijn omgeving een verdachte.Afraid of the dark speelt zich af in een onwerkelijk stil, bijna surrealistisch Londen. Peploe verklaarde dat hij eens op Bank Holiday de stad in was gegaan en getroffen werd door dedesolate sfeer van de nagenoeg verlaten stad. De confrontatie met een groep blinden in die verlatenheid en zijn al bestaande behoefte een film te maken over een kind vormden de ingrediënten voor dit hoogst originele en spannende verhaal.Derek Elley (Variety) noemde de film een ’tricky mix of slasher movie and psychodrama’. De film is een bewijs voor de stelling dat de combinatie van vakmanschap en een originele, vaak controversiële thematiek, die de Britse cinema in het verleden boeiend maakte, nog niet helemaal is verdwenen.