Documentaire van een gelegenheidsfilmcollectief over door Amerikaanse soldaten begane oorlogsmisdaden in Vietnam. De basis van de film wordt gevormd door de integrale registratie van een driedaagse hoorzitting in Detroit in de winter van 1971. De ondervraging van meer dan honderd soldaten over oorlogsmisdaden werd georganiseerd door de protestorganisatie ‘Vietnam Veterans Against the War’. De opnamen van de vaak schokkende en zeer emotionele getuigenissen worden doorsneden met door soldaten zelf in Vietnam gemaakte amateurfilms en dia’s. Nieuwsopnamen en officieel gefilmde oorlogsdocumenten completeren het beeld. De veteranen beschouwen hun pijnlijke onthullingen over de verschrikkingen van de Vietnam-oorlog als een plicht aan het vaderland. De term ‘wintersoldaat’ is ontleend aan Thomas Paine. In een beschouwing over de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog maakte hij onderscheid tussen zomerpatriotten en diegenen die hun vaderland ook in harde tijden steunden.