Tachtiger Maayandi is in zijn afgelegen dorpje in de Indiase deelstaat Tamil Nadu de laatste actieve boer. Aan zijn landarbeid, zijn grond en vee heeft hij genoeg, en hij weigert zijn land te verkopen aan een projectontwikkelaar. Maar aan Maayandi’s aangenaam voorspelbare bestaan komt een abrupt einde als hij ten onterechte wordt beschuldigd van het doden en begraven van drie pauwen op zijn land – het nationale symbool van India.
Terwijl hij gevangen zit en zijn kafkaëske rechtszaak zich moeizaam voortsleept, maakt Maayandi zich vooral zorgen om zijn ingezaaide gewassen, bedoeld om de goden te eren en om regen te vragen. Boerentradities die van generatie op generatie werden doorgegeven, dreigen met Maayandi’s afwezigheid verloren te gaan. Tot zijn dorpelingen alsnog de handen ineenslaan.
Deze parabel over het dreigende verlies van oude tradities verweeft dramatische scènes vaardig met droogkomische humor. De eigenzinnige soundtrack begeleidt sprookjesachtige opnamen van de omgeving, waarin altijd weer pauwen opduiken.