Wanneer punker Otto (Emilio Estevez) zijn baan in een supermarkt verliest, wordt hij het hulpje van de altijd morrende ‘repo man’ Bud (Harry Dean Stanton in een glansrol). Otto komt in het bezit van een prachtige en zeer mysterieuze Chevrolet-Malibu ’64, voormalig eigendom van de atoomgeleerde J. Frank Parnell. Gewetenloze ambtenaren, UFO-fans en gangsters, iedereen heeft zijn zinnen gezet op deze bijzondere auto. Maar niemand is voorbereid op wat er in de kofferbak ligt.
Het absurde speelfilmdebuut van Alex Cox haalde het bijna niet tot de Amerikaanse bioscopen, totdat punkfans in groten getale de ongeëvenaarde soundtrack ontdekten, met onder andere Black Flag, The Circle Jerks en Iggy Pop. Repo Man werd een instant culthit en duikt steevast op in lijstjes met de beste jarentachtigfilms. Cameraman Robby Müller toverde het industriële Los Angeles om tot een grauwe doch magische plek, vergelijkbaar met de oogstrelende autoscènes die hij schoot voor Wim Wenders’ Der amerikanische Freund (1977).
Als onderdeel van Critics’ Choice wordt de vertoning van za 1 feb, 13:30 voorafgegaan door een video-essay van Miklós Kiss.