Als Tokara wil trouwen met de mooie Nafi, zijn nichtje, komen hun vaders met elkaar in conflict. De jongste broer is een hoge geestelijke, de andere kandidaat-burgemeester van het stadje in het noordoosten van Senegal waar de film zich afspeelt. Aanvankelijk lijkt hun broederstrijd te draaien om het geluk van hun kroost, maar allengs blijken de kinderen slechts een speelbal te zijn in hun bittere twist over tradities, vooruitgang en de ware islam. Kan hun familieband hen helpen hun ideologische verschillen te overstijgen?
Regisseur Mamadou Dia nam zijn door het Hubert Bals Fonds ondersteunde, sfeerrijke speelfilmdebuut Nafi’s Father op in zijn thuisstad Matam. Het camerawerk en de mise-en-scène zijn zeer precies, het spel is indrukwekkend. Alasanne Sy, die Nafi’s vader speelt, speelde eerder in Mediterranea. Nafi’s Father werd in Locarno onderscheiden met het Gouden Luipaard voor het beste debuut en de Gouden Luipaard in de Filmmakers of the Present-competitie.