They Shall Not Grow Old leek aanvankelijk een slecht idee: Peter Jackson ploegde voor dagen aan beeldmateriaal over de Eerste Wereldoorlog door en liet een keuze daaruit inkleuren. Voeg daar een enorme meerkanaals soundscape en de omzetting naar 3D aan toe en het klinkt als de nachtmerrie van elke filmliefhebber.
MIS! Als – als – je geen dogmatische diehard bent, maar eerder nieuwsgierig, en daardoor in staat bent de film te zien voor wat hij misschien echt is: niet alleen een fraaie documentaire ter nagedachtenis aan de soldaten, maar misschien wel de duurste experimentele film van 2018; een gedurfd werk dat nieuwe perspectieven biedt op het maken van non-fictiefilms. Jackson behandelde het originele materiaal namelijk als motion capture-beelden, die hij later kon bewerken. Dat er een eeuw geleden ook al kleur, stereoscopie en allerlei geluiden werden gebruikt om de oorlog vast te leggen en weer te geven lijkt bijna irrelevant.