Ray & Liz
Ray & Liz, het in grauwtinten gedrenkte, nietsontziende speelfilmdebuut van Richard Billingham, is gebaseerd op eerdere videowerken en het fraaie fotoboek Ray’s a Laugh (1996) van de Britse kunstenaar/fotograaf. Binnen een benauwd kader reconstrueert Billingham drie episodes uit zijn jeugd in de deprimerende woonblokken buiten Birmingham, ten tijde van Margaret Thatcher.
Zijn vader Raymond is een chronische alcoholist die de deur nauwelijks uitkomt en meestentijds zijn zelfgebouwen drankjes drinkt. Moeder Liz is een getatoeëerde, kettingrokende vleesmassa die met haar pumps op het hoofd van Ray inhakt en af en toe een puzzeltje legt. Richard en zijn broer Jason zien het met lede ogen aan. Maar ondanks alle armoede en troosteloosheid zit er schoonheid in Billinghams minutieus vastgelegde, van sentiment gespeende herinneringen en toont hij – bij vlagen – compassie voor zijn naasten. Het autobiografische kleinood werd al bekroond in Locarno, Montreal en Thessaloniki.