Lithic Choreographies
Volgens de mythe werd het Zweedse Gotland ontdekt door een man die Tjelvar heette. In die tijd was het eiland zo betoverd dat het elke dag onder de golven verdween om in de nacht te herrijzen. Tjelvar was de eerste die het vuur naar het eiland bracht, waarna het nooit meer gezonken is. Deze mythe vormt de basis voor een speculatieve documentaire over de steeds veranderende relatie tussen mens en natuur.
Kunstenaar Sam Smith, afkomstig uit Australië, werkte met de verschillende gemeenschappen op het Zweedse eiland en richt zich in Lithic Choreographies op de mineralen die circuleren in economische, culturele en agrarische context. In verstilde opnamen wordt het landschap gescand terwijl wetenschappers en boeren aan het woord komen. Zo nu en dan botst het donderende geluid van de nog bestaande steenhouwerij met de stilte van de natuur. Een danser en een zwevende rots lijken zich tussen al die werelden in te bewegen.