Ryszard Kapuscinski (1932-2007) was een van de belangrijkste en kleurrijkste oorlogsverslaggevers van de twintigste eeuw. Gedurende zijn carrière maakte hij 27 revoluties mee, werd hij veertig keer gevangen gezet en vier keer ter dood veroordeeld. Als correspondent van een Pools persbureau was hij vooral actief in Afrika. Toen in 1975 een burgeroorlog uitbrak in Angola was hij de enige buitenlandse reporter ter plekke. In zijn boek Another Day of Life beschrijft hij hoe het diamant- en olierijke land wordt ingezet als pion in de Koude Oorlog.
Kapuscinski’s schrijfstijl is subjectief, soms zelfs surrealistisch. In deze geanimeerde verfilming komt zijn vorm van literaire reportage helemaal tot zijn recht. Hallucinante impressies van chaotische vuurgevechten worden neergezet in een stijl die doet denken aan graphic novels. De belangrijkste personages komen in het echt aan het woord, veertig jaar ouder − soms geslaagd in het leven, soms gek geworden. Dit is een verhaal, maar geen fictie.