The Return
Een wildvreemd land, maar toch voelt het als thuiskomen. Bij haar eerste bezoek aan Zuid-Korea sinds haar adoptie in Denemarken, ontdekt dertiger Karoline dat ze niet de enige is die wil weten waar haar wortels liggen. In The Return wordt ze bijgestaan door lotgenoten uit Europa en de Verenigde Staten, die net als zij de zwarte gaten uit hun jeugd proberen op te vullen. Louterend voor de een, frustrerend voor de ander. Karoline zit in het tweede kamp. Een geboorteplaats weet ze, en een naam, maar daarmee is haar biologische moeder nog niet gevonden.
Malene Choi Jensen baseerde zich op eigen ervaringen en verbeeldt die zo naturel, dat haar speelfilmdebuut haast een volbloed documentaire lijkt. Binnen een soms abrupte montage springen de lang aangehouden scènes met openhartige gesprekken er mooi uit. Een emotioneel hoogtepunt is een tedere, behoedzame hereniging tussen een moeder en zoon, met Karoline als stille toeschouwer. De pijnlijke vertwijfeling over identiteit wordt terloops gevangen in ontwijkende blikken.