Deze rijke essayfilm zoekt naar nieuwe manieren om samen te zijn in tijden van sociale media. We stemmen ons leven af op andermans blik en zijn eraan gewend geraakt om gezien te worden. Maar het feest is voor veel jongeren voorbij, zo stelt Possessed. Het neoliberalisme praat iedereen moordende competitie aan, terwijl de planeet ten onder gaat. En na de ontmaskering van Facebook willen steeds meer mensen hun Facebookaccount verwijderen, maar dat betekent vaak een acute sociale dood. Het eerste beeld van Possessed zet gelijk de toon: vloeibaar lood gutst over brandende smartphones, gevolgd door beelden van een verwoeste wijk in Aleppo. Ook de smartphones overleven de aanval niet.
Metahaven en Rob Schröder maakten van deze brandende kwesties een geraffineerde beeldencollage, van make-up-tutorials en gezichtsherkenning door de FBI, tot selfies van mannen die met gevaar voor eigen leven in een kraan klimmen. De door zijn eigen gezicht bezeten mens is inmiddels op zoek naar een nieuwe, persoonlijke manier om zich tot de ander te verhouden, ergens tussen de scheuren en leegtes van het systeem.
De ketens van de sociale media moeten dus los, maar de oeroude kwestie blijft: wie bekommert zich om jou? Over deze hamvraag en andere zaken buigen Alex Williams (University of East Anglia) en Nick Srnicek (King's College Londen) zich. Olivia Lonsdale speelt een bezeten vrouw van gene zijde, bijgestaan door onderkoelde elektronische muziek van Laurel Halo.