Gabriel and the Mountain
De Braziliaanse filmmaker Fellipe Barbosa verfilmt het laatste jaar van zijn schoolvriend Gabriel Buchmann, die in 2009 een wereldreis ondernam voordat hij naar de universiteit zou gaan. Op het fatale einde na wist Barbosa niet veel van de reis. Tijdens een gehaaste klim in het Mulanjemassief in het Afrikaanse Malawi verongelukte de backpacker. Zijn levenloze lichaam werd pas dagen later door de lokale bevolking gevonden.
Barbosa verbeeldt deze reis – en wat die voor Gabriel heeft betekend – door met de camera in zijn voetsporen te treden, wat resulteerde in deze roadmovie, biopic en reconstructie van de laatste maanden voor het ongeluk. Gabriel wordt vertolkt door João Pedro Zappa, die dezelfde locaties bezoekt en soms zelfs bevriend raakt met dezelfde mensen die de echte Buchmann hebben ontmoet. In de voice-over herdenken zij Gabriel, terwijl ze voor de camera wennen aan weer een ontmoeting met een volgende reiziger. Zo reflecteert deze film niet alleen op het verlies van een vriend, maar ook op de vluchtigheid van het rugzaktoerisme.