Molina, een oude huurmoordenaar die volgens gedragscodes leeft, beantwoordt de noodoproep van een oude vriendin die gerechtigheid zoekt na de dood van haar kinderen. Natalia, de vrouw van een politie-inspecteur in de provincie, gaat het huis uit als blijkt dat haar man vaak naar de hoeren gaat. Uiteindelijk zal ze er zelf ook één worden, wanneer ze in een bordeel gaat werken dat gerund wordt door Calavera. De film behandelt Campusano’s bekende thema’s: trouw binnen de groep, een samenleving waarin de grenzen van de wet opgerekt worden en een collectief portret dat een hele gemeenschap samenbrengt.
In deze film bereikt zijn classicisme een hoogtepunt van raffinement. Het verhaal ontwikkelt zich bijna op muzikale wijze, terwijl de personages onbewust afstevenen of hun tragische lot. Er zullen tranen vloeien, mannelijke tranen; want als er iets briljant is aan El perro Molina, is het de ontdekking van mannelijke kwetsbaarheid, een onverwachte gevoeligheid in een universum dat gekenmerkt wordt door vuurwapens en een pragmatische overlevingsstrijd.