Van alle hellegaten in de wereld was El Cartucho in de Colombiaanse hoofdstad Bogota misschien wel de ergste. In de jaren tachtig verviel de koloniale wijk vol burgermanshuizen tot het domein van de drugsmaffia. Op straat tierde de handel in drugs, mensen en vuilnis, de crackpanden regen zich aaneen en een leven was er niets waard.
Dit sensitieve stadsportret schetst een indringend beeld van El Cartucho, maar ook het DNA van een probleem. In 2000 werd de buurt platgebulldozerd en maakte plaats voor Tercer Milenio Park – een betonnen vlakte – in een poging de geschiedenis in één keer schoon te wissen. Raad eens: dat lukt niet. Regisseur Andrés Chavez, van oorsprong stedenbouwkundige, schakelt heen en weer tussen archiefmateriaal uit de jaren tachtig en negentig, beelden zo ruig als de straten waren, en het klinische nu. De tienduizenden doden die in El Cartucho vielen, blijken niet te zwijgen.