Staying Vertical
Alain Guiraudie, wiens film L’inconnu du lac op IFFR 2014 vertoond werd, gebruikt seks en de dood vaker als thema’s in zijn werk. Ook in Staying Vertical voert de donkere kant van de mens de boventoon, zij het flink wat intrigerende stappen verder. Deze duistere surreële komedie is ontroerend, vervreemdend en choquerend tegelijk. Het decor is de ruige Zuid-Franse natuur, van een poëtische schoonheid, maar tegelijk vol dreigend gevaar. Homo-erotische spanning hangt voortdurend in de lucht en bereikt een onverwachte climax.
Te midden van seksueel ambigue personages, ongebruikelijke gezinssamenstellingen en de continue dreiging van wolven probeert scenarioschrijver Léo (Damien Bonnard) zich aan zijn writer’s block te ontworstelen. Of beter gezegd: ervoor te vluchten. Zijn zwerftocht brengt hem naar schaapsherderin Marie, met wie hij een relatie krijgt. Al snel krijgen ze een kind samen, maar Marie laat hem en de baby in de steek. Léo probeert – met kind en zonder geld of plan - overeind te blijven.