La Flor (Parte 1)
Het langverwachte nieuwe filmepos van Mariano Llinás nadert dan eindelijk zijn voltooiing. Het eerste deel is klaar, de andere volgen dit jaar. In alle verhalen, die Llinas ons met zijn uit Historias extraordinarios bekende narratieve flair voorschotelt, zien we dezelfde vier actrices, maar telkens in andere rollen: Elisa Carricajo, Valeria Correa, Pilar Gamboa, Laura Parede – we zien ze ook groeien en ouder worden.
La flor (Parte 1) bestaat uit een zichtbaar (en opzettelijk) technisch goedkoop gemaakte film, waarin vreemde dingen gebeuren nadat een mummie is opgegraven – een beetje "zoals de Amerikanen ze vroeger moeiteloos maakten", zoals Llinas zelf in de proloog uitlegt. In het tweede verhaal zien we dezelfde hoofdrolspelers, maar nu in geheel andere rollen in een tragisch-romantisch muziekdrama; bijna tien jaar ouder, gegroeid in hun spel en met een regisseur die nu zichtbaar uit een heel ander, geacheveerder register tapt. Wordt vervolgd, zoals de enige slot-credit luidt. We kunnen niet wachten. Winnaar Hubert Bals Fonds Publieksprijs 2017.