Escapes
De naam van acteur Hampton Fancher (1938) zal slechts bij een enkeling een belletje doen rinkelen. Toch leidde hij een boeiend leven, zoals geboekstaafd in deze documentaire waarin hij zelf als (ras)verteller optreedt. Regisseur Michael Almereyda onderstreept zijn anekdotes met even boeiend als spannend gemonteerd archiefmateriaal.
Fanchers agent voorspelde dat hij de nieuwe Warren Beatty zou worden, het liep anders. Eigenlijk wilde hij flamencodanser worden, maar Fancher werd een veelgevraagd acteur in tv-series – een bloeiende business in de jaren vijftig en zestig. Hij speelde vooral in westernseries zoals Bonanza, maar echt grote rollen kreeg hij nooit. Met veel zelfspot vertelt hij over zijn vele avonturen en avontuurtjes. Zo had hij affaires met onder anderen actrices Barbara Hershey en Teri Garr en was hij kortstondig getrouwd met Sue Lyon (het titelpersonage in Kubricks Lolita). O ja, begin jaren tachtig was hij de coscenarist van een klassiek geworden sciencefictionfilm die volgend jaar een vervolg krijgt. Ook daar vertelt hij met smaak over.