“Ben je er klaar voor?”, vraagt haar vader terwijl ze naar het vliegveld rijden. Emma, een puber nog, knikt schuchter ja. De illusie dat de camera alleen haar slanke gestalte wil vangen, botst al tijdens haar eerste fotoshoot genadeloos met de verwachtingen van topfotograaf Shane White. Hij vraagt haar meer begerig in de camera te kijken, als een volleerd nymfomane. Regisseur Mads Matthiesen toont met geduldig camerawerk hoe Emma met hulp van Shane wegwijs raakt in de ongrijpbare etiquette van de modewereld. Al snel maakt ze zich de benodigde egoïstische trucs eigen om zich staande te houden en op te vallen. The Model schept een teder portret van haar ontluikende sensualiteit, die als een kille contractonderhandeling constant ter sprake komt bij het modellenbureau. Gaandeweg leert Emma dat lust als valuta fungeert. Haar onschuld valt uiteindelijk ten prooi aan het spanningsveld tussen de ultieme droomklus en haar gezond verstand.