Out of Love
Wanneer kok Nikolai vanuit zijn keuken Varya aan de bar ziet zitten, is het liefde op het eerste gezicht. De Griekse vrouw met een Russische naam en de Rus Nikolai vinden elkaar in een onbestemde stad. Maar al snel wordt de dubbele betekenis van de filmtitel duidelijk: de dingen die we ’uit liefde’ doen, zijn lang niet altijd liefdevol. Waar echte liefde en passie zijn, kun je elkaar ook echt pijn doen, en liggen onzekerheid, terging en zelfs geweld op de loer.
In haar speelfilmdebuut (geproduceerd in het kader van het project De Oversteek van omroepen VPRO en NTR, het Filmfonds en het Mediafonds) toont Paloma Aguilera Valdebenito ruwe flarden uit deze turbulente relatie. In de ijzersterk geacteerde hoofdrollen leggen Danil Vorobyev (op IFFR 2014 te zien in Eastern Boys) en theateractrice Naomi Velissariou bloot wat mensen elkaar aan kunnen doen, juist als ze van elkaar houden. Geborgenheid en verstikking als keerzijdes van een medaille.