Bla cinima
Het pleintje voor bioscoop Sierra Meatra - voorheen Hollywood genaamd - is Algerije in het klein. Oud en jong, rijk en arm komt er. Ze hangen wat rond, wandelen, drijven handel, maar vooral: ze discussiëren. Een ideale werkplek voor documentairemaker Lamine Ammar-Khodja, die in Bla cinima op zoek is naar de betekenis van film in Algerije. Hij hoeft zijn camera maar aan te zetten om een stroom herinneringen, pleidooien en beschouwingen op gang te brengen. Tegenstellingen zijn er genoeg; voor de een staat film gelijk aan educatie, voor de ander aan morele verloedering.
Gaandeweg gaat het steeds meer over politiek, generatieconflicten, werkloosheid en de verhouding tussen man en vrouw. Film blijkt de perfecte aanleiding om te praten over alles wat Algerijnen vandaag de dag bezighoudt. En die geïmproviseerde situaties en spontane discussies worden als vanzelf weer film. Meer film in ieder geval dan er in het gerenoveerde theater op de achtergrond te zien is.