Alba
Alba is elf jaar oud en dodelijk verlegen. Met moeite houdt ze zich staande tussen de voorlijke meisjes in haar klas die als kleine volwassenen praten over relaties, maar met de wreedheid van kinderen Alba telkens voor gek zetten. Dat ze op onhandige momenten een bloedneus krijgt, helpt niet. Als haar moeder opgenomen wordt in het ziekenhuis, wordt ze ook nog eens pardoes gedropt bij haar zonderlinge vader Igor, die ze nooit gekend heeft en voor wie ze zich diep schaamt. Heel langzaam en behoedzaam leren vader en dochter elkaar kennen.
Alba is een coming of age-film die tegelijk hartverscheurend en onsentimenteel is. Bijzonder dat zo’n volwassen en sterk debuut afkomstig is uit Ecuador, een land dat tot begin deze eeuw slechts één film per jaar afleverde. Hoofdrolspeelster Macarena Arias is een actrice om in de gaten te houden. Zij weet met een minimum aan tekst extreem veel effect te sorteren.