Hearts Know * the Runaway Brides
Kris Kristinsson (zoon van een IJslandse vader en een Nederlandse moeder) heeft als filmmaker niet bepaald een gangbare route afgelegd. Na een tijd in Japan als vertaler te hebben gewerkt, belandde hij in Peru en maakte daar - zonder ook maar enige filmervaring - Ruta del Jaca (2009), het resultaat van jarenlange, gestage arbeid. Ook Hearts Know * the Runaway Brides kent een lange voorgeschiedenis. En wie de film nu ziet, snapt dat direct. Niet alleen is er heel wat afgereisd, de scènes en beelden die Kristinsson her en der heeft opgehaald, verraden een grote zorgvuldigheid. Hier is niet iemand over een nacht ijs gegaan.
Naast de soms ronduit fabelachtige beelden, kent de film tevens een prettige ongrijpbaarheid. Zo zijn de talloze verklaringen voor het vluchtgedrag van de bruiden uit de titel overduidelijk in scène gezet, maar sommige worden met zoveel allure gebracht, dat je alsnog gaat twijfelen. Dit jongleren met fictie en werkelijkheid maakt van Hearts Know * the Runaway Brides een vermakelijk en wonderlijk avontuur.