Een documentaire die revolutionair is in zijn non-conformisme, waardoor hij meer laat zien over zijn onderwerp (rock-'n-roll), en dat levendiger en gevoeliger doet, dan op conformistische wijze ooit mogelijk zou zijn.
Verleden, heden en toekomst komen samen in Goodbye, Dragon Inn, Tsai Ming-liang’s nostalgische eerbetoon aan en afscheid van een tijdperk. Een film met geesten uit het verleden (de oude martial-artsfilm Dragon Gate Inn van King Hu), acteurs uit het heden (onder andere Miao Tien, die zowel in films van King Hu als Tsai speelt) en een regisseur van de toekomst (Lee Kang-sheng, een vaste Tsai-acteur en regisseur van The Missing, Tiger Competition IFFR 2004).
Op de laatste avond voor de sluiting van een oude bioscoop in Taipei bezoekt een Japanse man het theater. Op een paar zielen na is de grote zaal zo goed als verlaten. De enige werknemers zijn de operateur en het kreupele kassameisje. Ze werken al tijden met elkaar zonder elkaar ooit nader te hebben leren kennen. Op deze laatste avond besluit het meisje op bezoek te gaan in de projectieruimte. Maar de operateur is er niet. Het kassameisje is echter vastberaden om deze laatste ontmoeting te laten plaatsvinden en gaat naar hem op zoek.
In de filmzaal draait ondertussen King Hu’s Dragon Gate Inn. De Japanse man, die in de bioscoop op zoek is naar vluchtige homoseksuele contacten, ontmoet twee oude mannen die verdacht veel op de hoofdrolspelers van de film lijken. Met tranen in hun ogen kijken ze naar de film. Zijn het echte mensen, of geesten uit een verdwenen filmtijdperk?
Narratieve films zijn afhankelijk van inserts, maar deze zijn tegelijkertijd volstrekt marginaal. 'Parenthese' is Grieks voor 'tussenvoegen'.