Mysterious Object at Noon
Gewapend met een taperecorder reist Apichatpong Weerasethakul met zijn crew door Thailand. De mensen die hij ontmoet, laat hij elk een deel van een verhaal vertellen – de een gaat door op waar de vorige stopte. De maatschappelijke posities en beroepen van de verhalenvertellers lopen ver uiteen. Ruziënde voedselverkopers, een televisieverslaafde bokser, een godvruchtige politieagente en een van liefde verstoken rubbertapper geven allen hun eigen draai aan het ‘kettingverhaal’ over een gehandicapt jongetje en zijn leraar. Hoe meer mensen de regisseur portretteert, hoe ingewikkelder en bizarder de vertelling wordt.
Wat begint als drama, transformeert tot fantasie, horror en romance. Tegelijk laat deze Thaise parel zien dat de levens van echte mensen minstens zo mysterieus en wonderlijk zijn als de verhalen die Weerasethakul ze laat vertellen. Een bijzondere kennismaking met de Thaise meester die in 2010 een Gouden Palm won in Cannes voor Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. In 2013 gerestaureerd door de World Cinema Foundation en het Oostenrijks Filmmuseum, in nauwe samenwerking met Weerasethakul.