Assa
Deze onweerstaanbare cultfilm zit vol met Russische undergroundmuziek die zo een groot publiek bereikte. Legendarische groepen als Akvarium, Kino en Bravo brachten eind jaren tachtig een schokgolf teweeg. Assa werd zelfs “de film die de Sovjet-Unie ten val bracht” genoemd. Assa was op meerdere manieren baanbrekend. De vinylplaat met de nummers uit de film was een van de eerste officiële releases van Russische rockmuziek, en de première veranderde in een grootse show zoals nog nooit eerder in de USSR was vertoond.
Assa draait om een moorddadige oplichter in het Zwarte Zee-resort Jalta, die in 1980 bij een stelletje gangsters verzeild raakt nadat hij een zeldzame viool heeft gestolen. De situatie wordt nog explosiever als de minnares van de boef bevriend raakt met een vrijgevochten punkrocker. Aan het eind van Assa zien we nog een bijzondere cameo: Viktor Tsoï geeft een optreden, het eighties-popicoon over wie IFFR twee jaar geleden nog Leto vertoonde.