Chronik der Anna Magdalena Bach
Chronik der Anna Magdalena Bach verzet zich tegen de traditionele weergave van het leven van de componist Johann Sebastian Bach en zijn vrouw Anna Magdalena, waarin er harmonie zou zijn tussen maatschappij en kunst. Tegenover deze propagandistische kunstverklaring stellen Straub en Huillet de kunst als arbeid en Bachs muziek als middel om zich tegen de magistratuur van Leipzig te verzetten.
In de fragmenten waarin muziek ten gehore wordt gebracht, springt de camera niet heen en weer, maar blijft zich in lange instellingen op details concentreren, zoals de handen van de solist. Zo blijven de composities van Bach intact. Straub: “Uitgangspunt voor de film was het idee een film te maken waarin muziek geen begeleiding of commentaar is, maar als esthetische materie wordt gebruikt.”