In dit enigmatische speelfilmdebuut van Sara Driver volgen de vreemde taferelen elkaar op in een desolaat en spookachtig Lower East Side, Manhattan. Hier woont de regisseur al zo’n veertig jaar en maakte ze in de jaren zeventig en tachtig deel uit van de No Wave-cinema.
Wanneer de hologige Nicole op haar werk van twee mysterieuze mannen een Chinees manuscript krijgt om te vertalen, beginnen de verhalen uit het boek haar slapeloze leven binnen te sijpelen: bloedende vingers, haaruitval en honden met groene ogen. Driver weet met minimale effecten een griezelige bovennatuurlijke sfeer op te roepen. De sinistere soundtrack inclusief oosterse invloeden en clair-obscur-beelden van Jarmusch en Prinzi helpen hierbij. Een jonge Steve Buscemi zorgt in een kleine rol voor de nodige humor. Maar wat bovenal beklijft zijn de droomachtige scènes van uitgestorven straten in de Lower East Side. Het eigenzinnige Sleepwalk is zowel een surrealistisch sprookje als een ode aan die buurt.