Poetries from the Bookstores: Somewhere I Belong
Verhalen van gepassioneerde eigenaren tonen de verscheidenheid aan Taiwanese onafhankelijke boekhandels, die allemaal een eigen stijl en flair hebben. De documentaire van Hou Chi-jan richt zich op de menselijkste aspecten van deze boekhandels en herontdekt de liefde voor deze charmante gelegenheden als tweede huiskamer.
Op het snijvlak van intellect en een verlangen naar oprechte verbondenheid bevindt zich de gastvrije Taiwanese boekhandelcultuur. Deze winkels zijn niet alleen plekken om boeken te bekijken, maar ook toevluchtsoorden voor reflectie, ontdekking en verbinding. Er worden interesses gedeeld, kopjes thee gedronken en behaarde vrienden leven er samen. Uiteindelijk maakt het niet uit of de winkels strak ingericht zijn of een gezellige chaos; de warmte en vertrouwde geur is afkomstig van de met zorg uitgekozen boeken die voorzichtig op hun plank zijn gezet.
In Poetries from the Bookstores: Somewhere I Belong combineert de in Taipei gevestigde filmmaker Hou Chi-jan 15 korte vignetten van onafhankelijke boekhandels in heel Taiwan. Het vormt een onderdeel van een groter project waarin hij, tussen 2013 en 2024, 120 winkels documenteerde. Hou legt de boekhandel vast als fysieke marktplaats, maar ook als gemeenschapsruimte en zelfs als gemoedstoestand. Gepassioneerde winkeleigenaren nodigen ons uit in hun hoekje van het universum en vertellen hoe hun boekhandels verweven zijn met natuur, tradities of dierbaren. Poetries from the Bookstores toont de schoonheid van ‘third places’ en de kleine pleziertjes die schuilgaan in en tussen onze geliefde boeken.