Marius houdt van Fanny, maar hij is misschien nog wel verliefder op zijn dromen over een leven op zee. Wanneer Honoré, een welgestelde en gerespecteerde weduwnaar, Fanny ten huwelijk vraagt, beseft Marius dat er keuzes gemaakt moeten worden. Een klassieker uit de regionale realistische Franse cinema.
Marius droomt van avonturen in landen aan de overkant van de zee die hij ziet vanuit de havenkroeg van zijn vader, César. Dat is Marius’ droom. Maar wat moet hij dan met zijn geheime jeugdliefde Fanny, die elke dag kokkels verkoopt in haar kraampje voor de kroeg? Hij heeft haar nooit verteld wat hij voor haar voelt, want hij wil niet dat ze een zeemansvrouw wordt: altijd wachtend, altijd bezorgd.
Als Césars goede vriend Honoré – een niet onbemiddelde en gerespecteerde weduwnaar – Fanny ten huwelijk vraagt, weet Marius dat zijn tijd van dromen en smachten voorbij is, en dat hij actie moet ondernemen. Marius werd een onbetwist voorbeeld in de Franse cinema voor regionaal geworteld realisme. Dat deze film is gemaakt door een Hongaar, die voor die tijd vooral had gewerkt in de Duits- en Engelstalige cinema, zegt veel over de kosmopolitische houding in die tijd, en over de internationale ambities van het project. Een echt pareltje.