In dit grimmige Baskische sprookje komen macabere fantasy, folk horror en seksuele bevrijding samen. Kattalin zit klem tussen plichtsbesef en verlangen, medemens en parochie, en wordt overgeleverd aan de oordelen van anderen – goddelijk en wereldlijk.
Gaua, Baskisch voor ‘nacht’, draait om een dorpje in het huidige Navarre in Noord-Spanje ten tijde van de Inquisitie. Op de vlucht voor haar gewelddadige man rent Kattalin om middernacht het bos in en treft daar drie oude vrouwen die elkaar verhalen vertellen. Hun sterke verhalen brengen het duistere verleden van het dorp aan het licht – een complex web waarin deugers en zondaars er even slecht afkomen.
Het verhaal dat volgt, verkent de worsteling rond verboden liefde, oude geloofsovertuigingen en gemeenschapsbanden – allemaal onder het juk van seksuele onderdrukking, Castiliaanse orthodoxie en gendergerelateerd geweld. Aan de grenzen van het gezag van de Spaanse inquisitie worden zondaars gestraft met verdoemenis, maar wiens gerechtigheid is sterker? Die van de katholieke kerk of van iets veel ouders dat rondwaart in het bos?
Deze derde speelfilm van Paul Urkijo Alijo in het Baskisch weet de Spaanse geschiedenis te bezweren, wat een tijdloos volksverhaal oplevert over hekserij, culturele kolonisatie en ontucht.